Cum si unde ne încarcam vehiculul electric

Să vedem care sunt criteriile care trebuiesc luate în considerare

  1. Ce avem sub capotă - sau, altfel spus standardele de conectare cunoscute de vehiculul electric folosit și puterea acceptată;
  2. Câtă energie mai avem deja în baterie;
  3. Unde încărcăm;
  4. Ce standard de conectare alegem să folosim;
  5. Dorim să ne prelungim durata de viață a bateriei.

Glosar de termeni

Curentul alternativ (AC) este un curent electric care inversează periodic direcția, spre deosebire de curent continuu (DC) care curge doar într-o direcție (o explicație completă a curentului AC și DC găsiți aici).

  • Curentul alternativ (AC) este forma în care energia electrică este livrată întreprinderilor și locuințelor și este forma de energie electrică pe care o găsim atunci când conectăm aparate de bucătărie, televizoare, ventilatoare și lămpi electrice într-o priză de perete.
  • O sursă obișnuită de curent continuu (DC) este o celulă a bateriei dintr-un vehicul electric.
  • Puterea curentului (AC și DC) se măsoară în kW - Kilowați.
  • Capacitatea unei baterii se măsoară în kWh - Kilowați/oră. Din considerente de marketing, unii producători preferă să afișeze capacitatea bateriei în Ah - amperi/oră, numărul părând mai mare comparativ cu Kilowați/oră.
  • Nivel de încărcare al bateriei (SOC - State of Charge) - reprezintă cât curent avem în baterie în acest moment - pentru ușurința calculelor vom folosi procentual.
  • Încărcătorul de la bordul vehiculului (OBC) are rolul de a limita puterea de încărcare (conform parametrilor bateriei) și atunci când primește de la stația de încărcare sau priză curent alternativ (AC) de a transforma curentul din AC în DC.
  • Stația de încărcare vehicul electric (EVSE) asigură livrarea de curent (AC sau/și DC) către mașină conform parametrilor stației, mașinii și a branșamentului.
  • Standarde de conectare a stației de încărcare la vehiculul electric populare în Europa sunt: Tip 2 , CSS și CHAdeMO.
    • Tip 2 - standard european care livrează curent alternativ (AC) cu o putere de la 2,3 - 22 kW.
    • CCS (Combined Charging System) - standard internațional care livrează atât curent alternativ (AC) cât și curent continuu (DC) în același timp, cu o putere de la 55 -350 kW. Vehiculul care are conector de tip CCS permite conectarea la o stație de încărcare cu mufă atât CSS cât și Tip2.
    • CHAdeMO - standard japonez (folosit primordial de Nissan și Mitsubishi) care livrează curent continuu (DC) cu o putere de la 40 -102 kW.

1. Ce avem sub capotă

Puterea maximă acceptată de vehicul este dată de producător în cartea mașinii. Este o limitare fizică pentru a proteja bateria. Încărcătorul de bord al vechiului (OBC) va comunica cu stația de încărcare (EVSE) ce putere maximă acceptă (kW).

Capacitatea bateriei (kWh) și modul de răcire a bateriei contribuie și ea la calculul puterii maxime acceptate. Bateria se poate răci activ (cu lichid sau aer) sau pasiv.

2. Câtă energie mai avem deja în baterie

Cu cât avem energie mai puțină în baterie (SOC) cu atât se va încărca mai repede.

Timpul de încărcare de la 0% la 80% este egal ca și perioadă de la 80% la 100%. Acesta ar fi un alt motiv pentru care nu încurajam să se încarce la acasă, la serviciu sau la stațiile publice până la 100%.

3. Unde încărcăm

Pentru ușurință o să grupăm locurile de încărcare în funcție de puterea și disponibilitatea stației.

Priza de acasă (AC)

Este cel mai comod loc de a încarcă vehiculul tău. Îți ia doar 30 secunde să încarci mașina - atât durează să conectezi încărcătorul extern al mașinii la priză. În tabelul alăturat este o exemplificare de diferite configurații a prizelor în funcție de puterea disponibilă în locație și de numărul de faze.

Priza este accesibilă tuturor atunci când ești acasă, la munte, la mare, la serviciu, la hotel, la cumpărături sau oriunde alt undeva.

Stația de perete (AC)

Este varianta optimizată a prizei asigurând un confort mai are, luându-ți doar 5 secunde să conectezi stația la mașină. Stația se setează la instalare cu puterea disponibila și ea este responsabilă de a livra energia către vehiculul tău. Totul optimizat pentru confortul tău.

Este des întâlnită atât la case cât și în spații publice necesitând o mică investiție. Multe companii încep să ofere angajaților ca extrabeneficiu loc de încărcare vehicul electric. Hotelurile, restaurantele și lanțurile de magazine preferă să instaleze astfel de stații pentru că astfel își asigură o clientelă mai selectă care vor sta mai mult în locația lor pe durata încărcării.


Stația publică (AC și DC)

Este varianta cea mai optimizată pentru o încărcare rapidă. La fel ca și stația de perete, se setează la instalare cu puterea disponibila și ea este responsabilă de a livra energia către vehiculul tău. În funcție de conectorul folosit, variază și puterea maximă pe care o poate livra stația. Acum rămâne ca mașina ta să poată accepta puterea maximă pe care stația o poate livra.

4. Ce standard de conectare alegem să folosim la stațiile publice

Sunt stații publice care suportă încărcarea concomitentă a mai multe mașini în același timp. Acest lucru înseamnă ca decizia noastră de ce standard de conectare vom folosi va afecta următoarele mașini care vor veni la încărcare la stația respectivă.

Când alegem să încărcăm la stațiile publice cu mai multe standarde de conectare ar trebui să alegem standardul de conectare în funcție de câțiva factori:

  • cu cât poate mașina maxim să încarce?
  • cât stăm în zona respectivă (suntem la serviciu / la cumpărături / doar stăm la încărcare)?
  • câtă energie / autonomie avem nevoie până la destinația finală?
  • putem să încărcăm la destinația finală?

Se poate observa în tabelul de mai jos cum unele mașini de la același producător pot să încarce mai mulți kilometri în aceeași perioadă de timp, pe același standard de conectare. Recomandarea are fi să încărcăm cât avem nevoie pentru a ajunge la acasă sau la serviciu unde ne așteaptă o priză cu curent.

Pe care să o folosim?

Ghid încărcare

5. Dorim să ne prelungim durata de viață a baterie?

Factorii cei mai puternici care accelerează degradarea bateriei sunt:

  • Încărcare până la 100%. O baterie are număr limitat de cicluri de încărcare / descărcare completă (la fel ca orice telefon).
  • O baterie se degradează mai rapid cu cât se încălzește mai mult. Se încălzește cel mai mult la viteză mare de încărcare și în intervalul 80% -100%.
  • Dacă bateria rămâne încărcată la maxim pentru o perioadă de timp mai mare de 1 oră.

Sfaturi:

  • Setează mașina să permită încărcarea a maxim 80% din capacitatea bateriei, dacă nu ai nevoie de autonomia maximă a vehiculului.
  • O baterie încărcată la 80% din capacitate va putea folosi frânarea regenerativă, încărcând și bateria.
  • Producătorii de vehicule electrice recomandă încărcarea până la 100% în momentul în care plecăm la drum lung și știm că avem nevoie de autonomia completă pentru a ajunge la destinație.
  • Dacă perioada de timp de încărcare ne permite, pentru a ne proteja bateria, să alegem mereu să încărcăm cu curent alternativ (priză sau stație de perete) limitând astfel încălzirea bateriei. Mașina ne permite să setăm puterea maximă pe care să o accepte.

O prezentare video din partea lui Norbert